Regulamin rozgrywek Turnieju Młodych Fizyków
(obowiązujący od marca 2003 roku)
- Zasady rozgrywek-potyczek
W potyczce turniejowej uczestniczy od trzech do pięciu drużyn (zależy to od ogólnej liczby
drużyn). Każdej drużynie przewodniczy kapitan, który jest jej oficjalnym przedstawicielem podczas
zawodów. W trakcie potyczki zawodnicy mogą się kontaktować tylko w obrębie własnej drużyny.
Przed rozpoczęciem zawodów następuje przedstawienie Jury oraz składu poszczególnych drużyn.
Potyczka składa się z kilku starć, których liczba jest równa liczbie startujących w potyczce drużyn.
W każdym starciu drużyna występuje w roli Referenta, Oponenta, Recenzenta oraz ewentualnie
Obserwatora. W kolejnych starciach następuje zmiana ról według jednego z poniższych schematów.
Symbole literowe zostają przydzielone drużynom w drodze losowania.
Potyczka z udziałem trzech drużyn
Starcie Drużyna | 1 | 2
| 3
| A | Referent | Recenzent | Oponent
| B | Oponent | Referent | Recenzent
| C | Recenzent | Oponent | Referent
|
Potyczka z udziałem czterech drużyn
Starcie Drużyna | 1 | 2 | 3 |
4
|
A | Referent | Obserwator |
Recenzent | Oponent
|
B | Oponent | Referent |
Obserwator | Recenzent
|
C | Recenzent | Oponent |
Referent | Obserwator
|
D | Obserwator
| Recenzent | Oponent | Referent
|
Potyczka z udziałem pięciu drużyn
Starcie Drużyna | 1 | 2
| 3 | 4 | 5
| A | Referent | Obserwator | Obserwator |
Recenzent | Oponent
| B | Oponent | Referent | Obserwator |
Obserwator | Recenzent
| C | Recenzent | Oponent | Referent |
Obserwator | Obserwator
| D | Obserwator | Recenzent | Oponent |
Referent | Obserwator
| E | Obserwator | Obserwator | Recenzent |
Oponent | Referent
|
W wyjątkowym przypadku uczestnictwa tylko dwóch drużyn występują one w roli Referenta
i Oponenta (rola Recenzenta zostaje pominięta).
- Regulamin Starcia
Starcie turniejowe odbywa się według poniższej kolejności działań z zachowaniem podanych
limitów czasowych.
Oponent rzuca wyzwanie Referentowi podając problem (numer zadania) | 1 min.
| Referent przyjmuje lub odrzuca wyzwanie | 1 min.
| Przygotowanie się Referenta do wystąpienia | 4 min.
| Wygłoszenie referatu | 10 min.
| Pytania Oponenta do Referenta i odpowiedzi Referenta | 2 min.
| Przygotowanie się Oponenta | 2 min.
| Wystąpienie Oponenta | maksymalnie 5 min. |
| Dyskusja pomiędzy Referentem a Oponentem (czas łączny) | 12 min.
| Pytania Recenzenta do Referenta i Oponenta oraz ich odpowiedzi | 2 min.
| Przygotowanie się Recenzenta | 1 min.
| Wystąpienie Recenzenta | 3 min.
| Podsumowujące uwagi Referenta | 2 min.
| Pytania Jury i ocena | 2 min.
|
- Wystąpienia drużyn podczas rozgrywek
W imieniu drużyny jako Referent, Oponent lub Recenzent występuje jeden z zawodników
(zawodnik przed wystąpieniem podaje swoje nazwisko). Pozostali członkowie drużyny mogą
wypowiadać
krótkie uwagi, brać udział w demonstracji doświadczenia itp. W dyskusji oraz pytaniach
i odpowiedziach może brać udział cała drużyna.
Referent przedstawia istotę rozwiązania problemu (zadania), skupiając uwagę słuchaczy na
głównych ideach fizycznych oraz wnioskach. W przypadku problemu doświadczalnego pożądane
jest demonstrowanie doświadczeń. Standardowym wyposażeniem będącym do dyspozycji
Referenta jest tablica, rzutnik pisma oraz rzutnik przezroczy. W sprawie dodatkowych urządzeń
drużyna powinna się zwrócić wcześniej do organizatorów zawodów.
Oponent "rzuca wyzwanie" Referentowi, czyli wyznacza problem do referowania, zadaje pytania
Referentowi i krytykuje referat, skupiając się na ewentualnych nieścisłościach i błędach
w rozumieniu problemu oraz w jego rozwiązaniu. Oponent analizuje zarówno zalety, jak i wady
rozwiązania oraz jego prezentacji przez Referenta. Wystąpienie Oponenta nie może stać się
prezentacją własnego rozwiązania. W dyskusji omawia się rozwiązanie przedstawione przez
Referenta.
Recenzent dokonuje krótkiej oceny wystąpień Referenta oraz Oponenta.
Podczas potyczki każdy z zawodników może wystąpić jako
Referent, Oponent lub Recenzent najwyżej dwa razy, natomiast podczas zawodów turniejowych
(jednego etapu Turnieju)
każdego z zawodników obowiązuje ograniczenie do trzech wystąpień, w tym tylko jednego
w roli Referenta.
- Reguły wyzwania i odmowy
- Podczas jednej potyczki nie może być prezentowany dwukrotnie ten sam problem.
- Wyzwanie, jakie Oponent rzuca Referentowi, może dotyczyć dowolnego problemu z ustalonego
zestawu (obejmującego wszystkie zadania lub ich część), z wyjątkiem tych, które w danych
zawodach turniejowych były już wcześniej:
- przedstawiane przez drużynę Referenta (a),
- "oponowane" przez drużynę Oponenta (b),
- referowane przez drużynę Oponenta (c).
Jeżeli liczba pozostałych do "oponowania" problemów (według Regulaminu) jest mniejsza
od trzech, powyższe warunki są unieważniane następująco:
(c) - przy dwóch pozostałych
problemach, (b), (c) - przy jednym pozostałym problemie.
Podczas zawodów turniejowych drużynie przysługuje prawo odmowy referowania
("odrzucenia" wyzwania) trzech różnych problemów bez podlegania karze. Przy odrzuceniu każdego
następnego zadania następuje obniżenie współczynnika Referenta o 0,2 (patrz punkt 5),
obowiązujące do końca zawodów.
- Ocenianie
Po każdym starciu Jury ocenia drużyny, biorąc pod uwagę wszystkie wystąpienia zawodników,
zadawane pytania i odpowiedzi oraz uczestnictwo w dyskusji. Każdy członek Jury pokazuje swoją
ocenę w postaci punktów od 1 do 10 (najwyższa ocena). Na podstawie tych ocen oblicza się ocenę
średnią. Przy obliczaniu oceny średniej odrzuca się ocenę najniższą, gdy Jury składa się z co
najmniej pięciu osób oraz dodatkowo ocenę najwyższą, gdy Jury liczy co najmniej siedem osób.
Po pomnożeniu ocen średnich przez odpowiednie współczynniki - 3,0 lub mniej (patrz punkt 4)
dla Referenta, 2,0 dla Oponenta i 1,0 dla Recenzenta - uzyskuje się punkty.
- Punktacja
Suma punktów (SP) jest sumą średnich ocen pomnożonych przez odpowiednie współczynniki
i zaokrąglonych do jednej dziesiątej.
O miejscu zajętym przez drużynę w potyczce decyduje suma punktów uzyskanych w danej
potyczce (w kolejności od najwyższej do najniższej wartości SP).
Kolejność miejsc zajętych w zawodach jest ustalana na podstawie całkowitej sumy punktów
(CSP) uzyskanych we
wszystkich potyczkach. Jeśli jednak część potyczek jest rozgrywana w systemie grup równoległych,
to przy obliczaniu
wartości CSP należy wartości SP z takich potyczek mnożyć przez współczynnik 0,75.
W przypadku, gdy
zachodzi konieczność ustalenia kolejności drużyn, które uzyskały jednakowe
wartości CSP (np. przy kwalifikacji do wyższego etapu Turnieju), bierze się pod uwagę
wyniki
uzyskane w poprzednim etapie Turnieju; w ostateczności dokonuje się rozstrzygnięcia za pomocą
losowania.
- Zawody finałowe
Drużyny zakwalifikowane do finału sporządzają listy preferencji problemów według schematu
Numer zadania | Liczba całkowita z przedziału
1-100
|
tak, aby suma liczb przyporządkowanych poszczególnym zadaniom była równa 100.
Przedmiotem zawodów finałowych jest dziesięć problemów (zadań), którym odpowiadają
najwyższe liczby na sumarycznej liście preferencji drużyn finałowych.
We wszystkich wystąpieniach podczas zawodów finałowych obowiązuje język angielski.
|