BIULETYN POLSKIEGO TOWARZYSTWA FIZYCZNEGO
Nr 2 Maj 1992
Działalność oddziałów PTF
Zebranie Zarządu Głównego PTF z udziałem przewodniczących oddziałów
PTF,
które odbyło się 25 kwietnia b.r., poświęcone było omówieniu działalności
oddziałów PTF. W 18 oddziałach PTF zrzeszonych jest 1847 członków, czyli
mniej
niż 10% fizyków polskich. W 1991 r. składki opłaciło około 1200 członków i
dla
wielu oddziałów było to główne źródło dochodów. Nauczyciele stanowi tylko
10%
członków. środowiskowe konwersatoria i seminaria naukowe są organizowane
przez
14 oddziałów (w paru innych organizują je instytuty naukowe), zajęcia dla
młodzieży szkolnej (odczyty, pokazy, zajęcia laboratoryjne, kursy
przygotowawcze itp.) organizowane są przez 16 oddziałów, a seminaria i
odczyty
dla nauczycieli prowadzi tylko 6 oddziałów. W oddziale krakowskim wydawany
jest regularnie biuletyn Sekcji Nauczycielskiej PTF "Foton", w oddziale
wrocławskim ukazuje się co miesiąc Wrocławski Informator Fizyków, biuletyn
zaczął wydawać również oddział warszawski.
Oto dane o liczbie członków i zasięgu terytorialnym poszczególnych
oddziałów (zasięgu obecnym i/lub proponowanemu rozszerzeniu):
Białystok (25): białostockie, łomżyńskie, suwalskie;
Bydgoszcz (34): bydgoskie;
Częstochowa (56): częstochowskie;
Gdańsk (106): gdańskie, elbląskie;
Gliwice (57): katowickie (zach. część);
Katowice (70): katowickie (wsch. część), bielskie;
Kielce (40): kieleckie, radomskie, tarnobrzeskie;
Kraków (236): krakowskie, nowosądeckie, tarnowskie;
Lublin (87): lubelskie, bialskopodlaskie, chełmskie, zamojskie;
Łódź (95): łódzkie, sieradzkie, piotrkowskie, skierniewickie;
Opole (43): opolskie, kaliskie;
Poznań (106): poznańskie, pilskie, konińskie, leszczyńskie,
zielonogórskie;
Rzeszów (29): rzeszowskie, krośnieńskie, przemyskie;
Słupsk (76): słupskie, koszalińskie;
Szczecin (59): szczecińskie, gorzowskie;
Toruń (98): toruńskie, olsztyńskie, włocławskie;
Warszawa (445): warszawskie, płockie, ciechanowskie, ostrołęckie,
siedleckie;
Wrocław (185): wrocławskie, wałbrzyskie, jeleniogórskie, legnickie.
Wnioski dotyczące dalszej działalności oddziałów PTF:
- należy poszerzyć kontakty z nauczycielami fizyki, zwiększyć liczbę
organizowanych dla nich seminariów, nawiązać współpracę z wojewódzkimi
ośrodkami metodycznymi na swoim terenie. Proponujemy rozszerzyć
oddziaływanie
PTF na wszystkie województwa. Większa współpraca z nauczycielami może
doprowadzić do większej ich reprezentacji w naszym towarzystwie.
Przykładem
może być powstanie sekcji nauczycielskiej w oddziale krakowskim i jej
bardzo duża aktywność (w tym wydawanie "Fotonu").
- w większych ośrodkach należy ułatwić kontakty z towarzystwem przez
powołanie
w poszczególnych instytucjach łączników z Zarządem Oddziału. Łącznicy
dysponowaliby deklaracjami członkowskimi, pomagaliby zbierać składki
i prenumeratę "Postępów Fizyki", przekazywaliby informacje o działalności
towarzystwa i ogniskowaliby wokół siebie grupy aktywnych członków PTF.
Łącznicy zostali powołani w oddziale warszawskim.
- w większych ośrodkach bardzo ważna jest dobra informacja o
seminariach
i konwersatoriach naukowych. Duża rolę mogą tu odegrać biuletyny
informacyjne
oddziałów - dobrym przykładem może być Wrocławski Informator Fizyków.
- należy zorganizować wymianę informacji między oddziałami o
interesujących
odczytach i wykładach, o wizytach wybitnych fizyków zagranicznych itp.
Warto,
aby dobre odczyty i wykłady mogły być prezentowane szerszej publiczności.
- wobec niedowładu sieci dystrybucyjnej czasopism naukowych i
popularno-
naukowych trzeba podjąć działania umożliwiające ich dotarcie do
zainteresowanego czytelnika (prenumerata, sprzedaż komisowa w oddziałach i
wybranych księgarniach itp.) - akcje tego typu podjęły oddziały gdański
oraz
warszawski.
- w związku z trudnościami w otrzymaniu jakichkolwiek dotacji bardzo
istotne
są wpływy ze składek członkowskich. Apelujemy o większą aktywność w
zbieraniu
składek zarówno od członków zwyczajnych jak i członków wspierających z
terenu
oddziału, a także w werbowaniu nowych członków zwyczajnych i wspierających
oraz sponsorów.
Propozycje zmian w statucie PTF
Od paru kadencji kolejne Zarządy Główne PTF dyskutują potrzebę
wprowadzenia
zmian w statucie naszego towarzystwa. Celem tych zmian jest przystosowanie
statutu do nowej ustawy o stowarzyszeniach z 1989 r. i nowej sytuacji
ustrojowej i ekonomicznej, by w ten sposób usprawnić działalność
towarzystwa w
nowych warunkach, a także pozbyć się ze statutu sformułowań będących
zbędnym
balastem przeszłości.
Prace nad zmianami w statucie były dotychczas wstrzymywane, gdyż
słusznie
uważano, że nowe stosunki ustrojowe i ekonomiczne powinny się
ustabilizować i
dopiero wtedy będzie można wypracować nowe zasady i możliwości działania
towarzystwa. Miano także nadzieję, że nastąpi nowelizacja ustawy o
stowarzyszeniach, która w szczególności uwzględniłaby odrębny charakter
towarzystw naukowych. Wprawdzie oba te warunki nie zostały spełnione, ale
w
chwili obecnej wydaje się, że ani stabilizacja, ani nowelizacja nie
nastąpi
szybko.
Jakie są zasadnicze propozycje zmian w statucie?
1. Działanie towarzystwa w nowej sytuacji wymaga od Zarządu Głównego
pełnienia nowych zadań. Należą do nich:
- założenie banku danych o członkach, środowisku naukowym i
instytucjach
naukowych w dziedzinie fizyki,
- samodzielna działalność wydawnicza i informacyjna: wydawanie
biuletynu
informacyjnego dla członków, zdobywanie funduszy na dotowanie czasopism
wydawanych z udziałem towarzystwa i pomoc merytoryczna w pracy redakcji
tych
czasopism,
- uzyskiwanie funduszy (a nie tylko zarządzanie nimi) na działalność
statutową,
- koordynacja pracy oddziałów i sekcji.
Wydaje się, że pełnienia tych zadań nie można zapewnić tylko działalności
społeczną członków Zarządu. Zarząd potrzebuje menedżera (dyrektora) ze
statutowymi uprawnieniami decyzyjnymi, który kierowałby całokształtem
działalności organizacyjnej, administracyjnej i finansowej, byłby
powoływany i
kontrolowany przez Zarząd i miałby do swojej dyspozycji biuro.
2. Towarzystwo powinno zabiegać o członków wspierających. Członkowie
wspierający, którymi mogą być instytucje popierające cele towarzystwa,
powinni
mieć wpływ na jego działalność i swoje przedstawicielstwo w Zarządzie
Głównym.
3. Podział organizacyjny naszego towarzystwa jest prawie wyłącznie
terytorialny - obecnie istnieje tylko jedna sekcja branżowa (sekcja
optyki),
ale obecny statut traktuje sekcje na równi z komisjami. Wydaje się, że
sekcjom
należy nadać rangę podobną do rangi oddziałów i starać się o powiększenie
ich
liczby. Bardzo pożądane byłoby utworzenie sekcji nauczycielskiej.
4. Niektóre grupy zawodowe mają swoje specyficzne problemy i starają
się
tworzyć małe towarzystwa branżowe. Mogłyby one wchodzić jako sekcje do
naszego
towarzystwa, ale dobrze byłoby wprowadzić do statutu możliwość afiliowania
towarzystw specjalistycznych przy naszym towarzystwie.
Komisja Legislacyjna Zarządu Głównego PTF pod przewodnictwem prof.
Stanisława G. Rohozińskiego przystępuje do opracowania projektu nowego
statutu, który zostanie następnie poddany pod szeroką dyskusję. Komisja z
radością powitałaby już teraz wszelkie pomysły dotyczące zmian w statucie
- mogą być one przesyłane do Zarządu Głównego bezpośrednio lub za
pośrednictwem
oddziałów. Tekst obecnego statutu jest do wglądu w zarządach
wszystkich
oddziałów PTF.
Prace nad reformą szkolną
Prace przygotowawcze do reformy szkolnej, prowadzone od objęcia
kierownictwa MEN przez prof. H. Samsonowicza, znalazły swój wyraz w
opracowanej w lipcu 1991 r. koncepcji programu kształcenia ogólnego w
polskich
szkołach. W myśl tej koncepcji, w szkole podstawowej i w pierwszych dwóch
latach szkól ponadpodstawowych - liceum, technikum i szkołach zawodowych -
realizowany będzie rozszerzony program wykształcenia ogólnego. Funkcja
przygotowania do szkól wyższych ma być realizowana w silnie profilowanych
ostatnich klasach szkól średnich.
Jednym z zasadniczych elementów zmian jest dopuszczenie do rozmaitości
programów. Każdy nauczyciel powinien mieć swobodę wyboru spośród wielu
zatwierdzonych centralnie wariantów programu. Mógłby także sam opracować i
przedstawić do oceny i zatwierdzenia własny autorski projekt programu
nauczania. W przypadku fizyki mógłby więc powstać program bliski życia
codziennego i techniki, program odwołujący się do historii fizyki czy też
program silniej zorientowany na jeden z działów fizyki (np. w szkole
zawodowej). Dla umożliwienia uczniom zmian szkoły i dla ułatwienia
przygotowania odpowiedniego programu na wyższych szczeblach kształcenia
ministerstwo zaproponowało opracowanie minimum programowego, czyli
określenie
materiału, który nie powinien zostać pominięty w żadnej wersji programu
nauczania.
Przedstawiciele PTF prof. Jerzy Ginter i prof. Jan Blinowski weszli w
skład
zespołu złożonego z nauczycieli, metodyków i naukowców i powołanego dla
opracowania minimum programowego z fizyki. Plonem dwóch posiedzeń w lutym
i
maju b.r. była wstępna robocza wersja minimum programowego. Zespól przyjął
założenie, że wszyscy uczniowie, także szkól zawodowych, będą uczyli się
fizyki w wymiarze dwu godzin tygodniowo w dwu pierwszych klasach szkoły
ponadpodstawowej. Za zasadniczy cel nauczania fizyki zespól uznał
uświadomienie uczniom istnienia uniwersalnych praw rządzących przebiegiem
zjawisk w przyrodzie, życiu codziennym i technice. W minimum programowym
nie
zostały umieszczone zagadnienia, o których w warunkach szkolnych można
uczyć
tylko deklaratywnie bez odwołania do doświadczenia. Frapujące zagadnienia
współczesnej fizyki czy astrofizyki muszą być z konieczności nauczane w
sposób
popularnonaukowy i dobór ich w programie został pozostawiony inwencji
układających programy.
Wstępna robocza wersja minimum programowego została opublikowana
przedwcześnie i bez właściwego komentarza. Doszło do nieporozumienia, gdyż
wielu nauczycieli odebrało projekt minimum programowego jako kolejną
wersję
okrojonego programu szkolnego, którą będą musieli realizować już niebawem.
Należy dokonać wyraźnego rozróżnienia między zakrojonymi w paroletniej
perspektywie pracami przygotowawczymi do reformy, a bieżącymi posunięciami
MEN
wymuszonymi kryzysową sytuacją budżetową kraju.
Program Europejskiego Towarzystwa Fizycznego wymiany studentów
fizyki
Rada Europejskiego Towarzystwa Fizycznego (EPS) na swym posiedzeniu w
Atenach w dniu 28 marca 1992 r. zaaprobowała European Mobility Scheme for
Physics Students - program wymiany studentów fizyki między uczelniami
europejskimi uprawnionymi do nadawania dyplomów akademickich i stopni
naukowych w dziedzinie fizyki. Uczelnie, które zgłoszą swój akces do
programu,
będą mogły zaoferować swoim studentom fizyki (normalnie po drugim roku
studiów) możliwość studiowania przez pewien okres (do jednego roku) w
innej
uczelni uczestniczącej w tym programie, jeśli zarazem zgodzą się przyjąć u
siebie na podobnych zasadach studentów z innych uczelni. Student podejmuje
studia w innej uczelni za zgodą uczelni macierzystej, która zatwierdza
dokonany przez studenta wybór uczelni i program przewidzianych w niej
studiów.
Wymiana będzie finansowana ze stypendiów przyznawanych przez uczelnie
uczestniczce w programie, a także przez instytucje międzynarodowe (w tym
stypendia w ramach programów ERASMUS i TEMPUS) i innych sponsorów. W
uczelniach akcję wymiany będą prowadzili koordynatorzy programu
desygnowani
spośród nauczycieli akademickich, a program w skali europejskiej kierowany
będzie przez Komitet Programu wybierany przez Europejskie Towarzystwo
Fizyczne
spośród koordynatorów uczelnianych. Pierwsi studenci podjęliby studia w
ramach
tego programu jesieni 1993 r.
Uczelnie zainteresowane udziałem w programie wymiany od jesieni 1993 r.
winny zgłosić listownie swój akces do niego nie później niż do 31 sierpnia
1992 r. pod adresem: The Secretariat of the European Physical Society,
P.O.Box
69, CH-1213 PETIT-LANCY 2. Polskie Towarzystwo Fizyczne przesłało na ten
adres
listę potencjalnych uczestników tego programu - wydziałów fizyki
uniwersytetów, wyższych szkól pedagogicznych i politechnik (wyższych szkól
inżynierskich). Wszystkie te uczelnie otrzymały zaproszenie do konsultacji
w
sprawie statutu programu i jeśli wyraziły swoje nim zainteresowanie, to
otrzymały już obowiązujący statut programu i wzór zgłoszenia. Z Polski
wstępne
zainteresowanie zgłosiły uniwersytety w Warszawie, Krakowie, Toruniu,
Wrocławiu, łodzi, Katowicach, WSP w Rzeszowie i Krakowie oraz politechniki
w
Warszawie, Gliwicach, Wrocławiu i AGH w Krakowie (łącznie zgłoszeń z całej
Europy było ponad 150). Sekretariat EPS wyśle odpowiednie dokumenty także
innym uczelniom, jeśli będą tym zainteresowane.
Międzynarodowe Centrum Fizyki Teoretycznej w Uniwersytecie
Warszawskim
Historyczne zmiany, jakie zaszły w Polsce i na świecie w ostatnich
latach,
skłaniają do nowego spojrzenia na współpracę naukową z zagranic. Instytut
Fizyki Teoretycznej Uniwersytetu Warszawskiego utworzył Międzynarodowe
Centrum
Fizyki Teoretycznej. Zasadniczym zadaniem Centrum będzie organizowanie:
1. podoktoranckich staży dla zagranicznych fizyków teoretyków (ze
szczególnym
uwzględnieniem naszych wschodnich sąsiadów),
2. cyklów wykładów (semestrów) prowadzonych przez wybitnych
specjalistów,
3. międzynarodowych sympozjów i szkól letnich.
Termin składania wniosków o nagrody PTF w 1992 r. upływa 30 czerwca
1992
r.
Regulaminy nagród zostały rozesłane do zarządów oddziałów, instytutów
fizyki i
wojewódzkich ośrodków metodycznych.
Apelujemy do członków i sympatyków PTF o aktywną działalność,
dla swego środowiska i młodzieży.
Prosimy o opłacenie składek członkowskich PTF.
Życzymy latem wspaniałej pogody i udanego urlopu.
|