Rola i zadania
Polskiego Towarzystwa Fizycznego
Fizyka i nauczanie fizyki charakteryzuje się trzema wyróżniającymi od
innych nauk cechami:
- rozwijają sprawność intelektualną a zarazem zdolności praktyczne i
techniczne,
- dostarczają i uczą podstaw niezbędnych dla wszystkich rodzajów nauk
technicznych i
zastosowań inżynieryjnych,
- fizyka ciągle formułuje podstawowe pytania dotyczące wszechświata,
poszukuje
zrozumienia systemów złożonych, biologicznych, środowiskowych - systemów w
których istniejemy.
Podstawą naszej cywilizacji jest fizyka, obok matematyki z informatyką
i techniką.
Polskie Towarzystwo Fizyczne powstało w 1920 roku, jako ogólnokrajowe
rozwinięcie Towarzystwa Warszawskiego. Towarzystwo powstało w celu
jednoznacznie zapisanym w statucie, czyli:
- upowszechniania fizyki oraz nauk pokrewnych, podnoszenie ogólnego
poziomu wiedzy fizycznej i popieranie rozwoju fizyki w Polsce;
- umacniania więzi między fizykami zatrudnionymi w oświacie, nauce,
przemyśle i innych działach gospodarki;
- reprezentowania środowiska fizyków w społeczeństwie.
Dziś wiele instytucji profesjonalnie zajmuje się fizyką, upowszechnianiem
jej zdobyczy, nauczaniem - pierwotne zadania Towarzystwa stają się mniej
precyzyjnie zdefiniowane.
Gromadzi się więc wiele pytań związanych z istnieniem i zadaniami
Towarzystwa. Spróbujmy wymienić najważniejsze.
- Istnieje duża liczba instytucji naukowych spełniających jego pierwotną
rolę.
- Towarzystwo jest mało reprezentatywne, wielu wybitnych fizyków,
ważnych dla środowiska nie widzi celowości zapisywania się do PTF-u.
- Słaba łączność struktur Towarzystwa z członkami. Struktura
trójstopniowa, Zarząd
Główny, Zarządy Oddziałów, członkowie, niezbędna ze względu na wielkość
Towarzystwa, niekiedy utrudnia przepływ informacji i często powoduje brak
poczucia identyfikacji członków z Zarządem Głównym i jego działaniem i
vice versa.
- Wobec ogólnego kryzysu nauczania fizyki szczególnie nieprzyjemny a być
może w perspektywie czasu groźny jest mały udział w Towarzystwie nauczycieli,
brak ich zainteresowania Towarzystwem.
- Brak jakiejkolwiek kontaktów z fizykami pracującymi poza fizyką
- Brak zainteresowania młodzieży tak Towarzystwem, jak i wyborem kariery
związanej z fizyką.
- Brak pieniędzy, tak na cele związane z działalnością Towarzystwa -
nagrody, konkursy młodzieżowe, współpracę zagraniczną, prowadzenie biura, baz
danych, prowadzenia wykładów, wydawanie czasopism.
Jednocześnie szybko zmieniające się warunki zewnętrzne przynoszą bardzo
poważne nowe zadania, w których rozwiązywaniu PTF powinien brać udział.
Są to między innymi:
- Stała reforma edukacji, związana z nią chęć do zepchnięcia trudnych
nauk ścisłych na margines nauczenia. Brak, poza garstką entuzjastów, dobrych
nauczycieli i prawie całkowity brak dydaktyków fizyki.
- Ogólny brak głębszego zainteresowania fizyką, poza jej najbardziej
spektakularną bądź niepokojącą społeczeństwo powierzchnią.
- Starzenie się środowiska fizyków połączony ze zbliżającym się niżem
demograficznym.
- Brak stosownych funduszy na prace badawcze, stypendia dla doktorantów,
niskie płace uniemożliwiające młodym, zdolnym fizyką poświęcenie się pracy
naukowej tak w placówkach naukowych jak i na uniwersytetach i w politechnikach.
Wobec ogromu zadań i problemów wyraźnie rysuje się konieczność odnowienia
i umocnienie towarzystwa. Cel ten jest trudny i wydaje się, że powinien być
osiągany stopniowo.
Proponowana strategia, cel długofalowy, to umocnienie PTF jako:
Centrum informacji i ośrodka opiniodawczego i opiniotwórczego,
integrującego
środowisko fizyków i środowiska związane charakterem pracy z szeroko
rozumianą
fizyką.
Na forum międzynarodowym konieczna jest żywa współpraca
integrująca środowisko towarzystw narodowych Europy Centralnej
a jednocześnie umocnienie działań i obecności reprezentantów PTF-u w
EPS,
co wydaje się szczególnie ważne wobec zbliżającej się integracji z
Unią Europejską.
|
Aby osiągnąć cele strategiczne potrzebna jest stosowna taktyka. Bardzo
ważnymi jej elementami wydają się być:
- nowy statut, mający na celu m.in. mniejsze sformalizowanie Oddziałów,
umożliwiające bardziej elastyczne działanie, bezpośrednie wybory na wszystkie
stanowiska, kadencje czteroletnie, połowa składu ZG wybierana co dwa lata;
- elektroniczne bazy danych o członkach i potencjalnych członkach
ułatwiające komunikowanie się;
- czasopismo internetowe oparte o stronę www Towarzystwa;
- łączność z nauczycielami wspomaganie i kształcenie nauczycieli poprzez
m.in.konkursy dla młodzieży, Physics on Stage, konferencje i wykłady dla
nauczycieli;
- zdobycie grupowych (wspierających) członków Towarzystwa;
- współpraca z innymi towarzystwami naukowymi (PTF jako konsorcjum?);
- współpraca z MENiS, KBN, agencjami (rządowymi), wydawnictwami, dużymi
firmami komputerowymi itp.
Taktyka w sposób oczywisty powinna być dopasowywana do zmieniających się
uwarunkowań zewnętrznych.
Maciej Kolwas
Kraków, 22 lutego 2002 r.