Poniższy Statut Polskiego Towarzystwa Fizycznego został uchwalony przez Walne Zebranie Delegatów PTF 23 września 1993 r. i zatwierdzony przez Sąd Wojewódzki w Warszawie 19 maja 1994 r.


STATUT

POLSKIEGO TOWARZYSTWA FIZYCZNEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne

§ 1.

Polskie Towarzystwo Fizyczne, zwane PTF w dalszej części statutu, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§ 2.

Terenem działalności PTF jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą Zarządu Głównego - miasto stołeczne Warszawa.

§ 3.

PTF ma prawo powoływania oddziałów terenowych.

§ 4.

PTF może przystępować do krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.

§ 5.

PTF używa pieczęci i odznak według wzorów ustalonych przez Zarząd Główny.

§ 6.

1. PTF opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.

2. PTF może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej PTF służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

3. PTF do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

Rozdział II.

Cele i środki działania

§ 7.

Celami PTF są:

1) upowszechnianie fizyki oraz nauk pokrewnych, podnoszenie ogólnego poziomu wiedzy fizycznej i popieranie rozwoju fizyki w Polsce,

2) umacnianie więzi między fizykami zatrudnionymi w oświacie, nauce, przemyśle i innych działach gospodarki,

3) reprezentowanie środowiska fizyków w społeczeństwie.

§ 8.

PTF realizuje swoje cele przez:

1) samodzielne oraz we współpracy z innymi instytucjami organizowanie posiedzeń naukowych i dyskusyjnych, odczytów, wykładów, wystaw, konkursów i ankiet, zjazdów i konferencji naukowych i dydaktycznych, szkół letnich, zimowych itp.,

2) wydawanie biuletynów, czasopism oraz wydawanie książek i broszur z dziedziny fizyki i jej zastosowań,

3) utrzymywanie księgozbiorów, czytelni, wypożyczalni,

4) zakładanie i utrzymywanie pracowni naukowych, popieranie badań i nagradzanie ich autorów, przyznawanie i udzielanie stypendiów i zapomóg, popieranie i nagradzanie działalności dydaktycznej związanej z nauczaniem fizyki we wszystkich formach i różnych stopniach zaawansowania oraz udział w formowaniu programów nauczania fizyki,

5) współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami i towarzystwami naukowymi, uczestnictwo w krajowym i międzynarodowym ruchu naukowym, prezentowanie osiągnięć polskiej fizyki w międzynarodowych organizacjach naukowych,

6) zapraszanie i organizowanie przyjazdów uczonych zagranicznych do Polski i delegowanie za granicę przedstawicieli PTF,

7) tworzenie sekcji i powoływanie komisji do wykonywania określonych zadań,

8) rozwijanie współpracy z instytucjami oświatowymi i zakładami przemysłowymi,

9) przedstawianie zasłużonych osób do odznaczeń i nagród państwowych, resortowych i społecznych za pracę naukową, dydaktyczną i społeczną oraz opiniowanie wniosków innych instytucji o odznaczenia lub nagrody,

10) udzielanie pomocy członkom w uczestnictwie w zjazdach i konferencjach naukowych,

11) popieranie działalności naukowej i dydaktycznej prowadzonej przez młodych fizyków poprzez fundowanie stypendiów naukowych i dydaktycznych,

12) starania o należyte wykorzystanie fizyków polskich w różnych gałęziach gospodarki, oświaty, nauki i techniki oraz o stworzenie im odpowiednich warunków pracy,

13) inne formy działalności społecznej.

Rozdział III.

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 9.

Członkowie PTF dzielą się na:

1) zwyczajnych,

2) honorowych,

3) wspierających.

§ 10.

1.Członkiem zwyczajnym PTF może być pełnoletni obywatel polski bądź cudzoziemiec.

2. Członka zwyczajnego przyjmuje Zarząd Oddziału na podstawie pisemnej deklaracji popartej przez dwóch członków wprowadzających. Od negatywnej decyzji Zarządu Oddziału przysługuje prawo odwołania do Zarządu Głównego.

3. Członkiem wprowadzającym może być członek zwyczajny PTF, który należy do Towarzystwa co najmniej 2 lata.

§ 11.

Członek zwyczajny ma prawo do:

1) czynnego i biernego wyboru do władz PTF,

2) udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach naukowych i kursach organizowanych przez PTF,

3) udziału w realizacji współpracy PTF z zagranicznymi instytucjami,

4) działania w sekcjach PTF zgodnie z posiadaną specjalnością czy zainteresowaniem,

5) korzystania z ulg w nabywaniu wydawnictw PTF i biletów na imprezy PTF,

6) korzystania z ulg w kosztach udziału w konferencjach krajowych i zagranicznych, organizowanych z udziałem PTF,

7) ubiegania się o opinię PTF w sprawach zawodowych.

§ 12.

Członek zwyczajny jest zobowiązany do:

1) przyczyniania się do rozwoju PTF i aktywnego udziału w realizacji jego celów statutowych,

2) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz PTF,

3) przestrzegania zasad etyki zawodowej,

4) regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Zebranie Delegatów.

§ 13.

1. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:

1) wystąpienia zgłoszonego na piśmie właściwemu Zarządowi Oddziału, przy czym występującego obowiązuje uregulowanie zaległych składek,

2) skreślenia przez Zarząd Oddziału z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres dłuższy niż jeden rok, pomimo dwukrotnych pisemnych upomnień,

3) wykluczenia na wniosek Zarządu Oddziału na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału za czyny nie licujące z godnością członka PTF lub działalność na szkodę Towarzystwa,

4) skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,

5) śmierci członka.

2. Od postanowień Zarządu Oddziału lub od uchwał Walnego Zebrania Członków Oddziału w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt. 2 i 3, przysługuje odwołanie do Zebrania Delegatów PTF.

§ 14.

1. Członkiem honorowym może być osoba, która położyła szczególne zasługi w dziedzinie fizyki lub nauk pokrewnych, lub osoba wybitnie zasłużona dla PTF. Godność członka honorowego nadaje Zebranie Delegatów PTF większością 2/3 głosów.

2. Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego określone w § 11, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.

§ 15.

1. Członkiem wspierającym może być instytucja naukowa lub oświatowa, a także inna instytucja lub przedsiębiorstwo zainteresowane merytoryczną działalnością PTF, które zadeklarują poparcie finansowe lub inne poparcie materialne na rzecz PTF i zostaną przyjęte przez Zarząd właściwego terenowo Oddziału PTF lub Zarząd Sekcji na podstawie pisemnej deklaracji.

2. Zarząd, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia na piśmie Zarząd Główny o przyjęciu lub skreśleniu członka wspierającego.

§ 16.

Członek wspierający ma prawo:

1) za pośrednictwem swojego przedstawiciela brać udział z głosem doradczym w zebraniach właściwego Oddziału lub Sekcji,

2) zgłaszać wnioski do władz PTF,

3) korzystać z poradnictwa i pomocy PTF na zasadzie pierwszeństwa.

§ 17.

Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania uchwał władz PTF.

§ 18.

1. Przynależność do PTF członka wspierającego ustaje na skutek:

1) wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi właściwego Oddziału lub Sekcji,

2) skreślenia na podstawie uchwały Zarządu właściwego Oddziału lub Sekcji z powodu:

a) likwidacji instytucji lub przedsiębiorstwa,

b) niewywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń przez okres dłuższy niż jeden rok, pomimo dwukrotnych pisemnych upomnień.

2. Od uchwały Zarządu właściwego Oddziału lub Sekcji w sprawie, o której mowa w ust. 1 pkt. 2 lit. b, przysługuje odwołanie do Zebrania Delegatów PTF.

§ 19.

1. Wszelkie spory wynikłe między członkami PTF w związku z ich działalnością we władzach wszelkich szczebli lub przy realizowaniu zadań Towarzystwa rozstrzyga Sąd Polubowny złożony z dwóch osób wyznaczonych po jednej przez każdą ze stron oraz wybranego przez te osoby superarbitra. Członkowie Sądu Polubownego muszą być członkami PTF.

2. Od orzeczenia Sądu Polubownego przysługuje odwołanie do Zebrania delegatów.

3. Zakres uprawnień i tok postępowania przed Sądem Polubownym określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny i zatwierdzony przez Zebranie Delegatów.

Rozdział IV.

Władze PTF

§ 20.

1.Władzami PTF są:

a) Zebranie Delegatów,

b) Zarząd Główny,

c) Komisja Rewizyjna.

2. Kadencja władz PTF trwa dwa lata.

3. Tę samą funkcję w Zarządzie Głównym PTF lub w Komisji Rewizyjnej PTF można pełnić bez przerwy tylko przez dwie kadencje.

4. Uchwały władz PTF podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania, z wyjątkiem tych przypadków, w których niniejszy statut postanawia inaczej.

§ 21.

1. Najwyższą władzą PTF jest Zebranie Delegatów.

2. Zebranie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§ 22.

1. Zwyczajne Zebranie Delegatów jest zwoływane przez Zarząd Główny w związku z zakończeniem kadencji.

2. O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego Zebrania Delegatów Zarząd Główny zawiadamia delegatów co najmniej na sześć tygodni przed Zebraniem.

§ 23.

Do kompetencji zwyczajnego Zebrania Delegatów należy:

1) uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej PTF,

2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej,

3) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Komisji Rewizyjnej,

4) wybór w głosowaniu tajnym prezesa PTF oraz członków Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej,

5) zatwierdzanie regulaminów działalności Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Polubownego,

6) zatwierdzanie wytycznych preliminarza budżetowego na rok następny i sprawozdań finansowych za rok ubiegły,

7) zatwierdzanie uchwał Zarządu Głównego o przystąpieniu PTF do innych organizacji,

8) zatwierdzanie uchwał Zarządu Głównego o przystąpieniu do PTF innych stowarzyszeń na prawach sekcji,

9) nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu Głównego,

10) podejmowanie uchwał w sprawie skreśleń i wykluczeń członków, którzy odwołali się do Zebrania Delegatów,

11) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Polubownego,

12) powoływanie specjalnych komisji,

13) uchwalanie wysokości składek członkowskich,

14) uchwalanie zasad rozliczania składek członkowskich i innych funduszy, a w szczególności funduszy uzyskanych od członków wspierających, pomiędzy Zarządem Głównym a Oddziałami i Sekcjami,

15) zatwierdzanie uchwał Zarządu Głównego o powołaniu, zawieszeniu lub rozwiązaniu Oddziału lub Sekcji PTF,

16) podejmowanie uchwał o zmianie statutu PTF,

17) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się PTF,

18) podejmowanie uchwał nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.

§ 24.

1. Nadzwyczajne Zebranie Delegatów Zarząd Główny zwołuje

a) z własnej inicjatywy,

b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,

c) na wniosek co najmniej 1/5 liczby członków zwyczajnych PTF.

2. Nadzwyczajne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd Główny w terminie sześciu tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad problemami, dla których zostało zwołane.

§ 25.

1. Zebranie Delegatów jest władne do podejmowania uchwał przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.

2. Tryb obrad Zebrania Delegatów określa regulamin, uchwalony przez Zebranie.

§ 26.

1. W Zebraniu Delegatów z głosem stanowiącym biorą udział:

a) delegaci wybrani na Walnych Zebraniach Członków Oddziałów według klucza wyborczego ustalanego każdorazowo przez Zarząd Główny na zasadzie proporcjonalności liczby delegatów do liczby wszystkich członków oddziału z tym, że łączna liczba delegatów ze wszystkich oddziałów nie może być mniejsza od stu. Każdy delegat ma jeden głos.

b) członkowie honorowi.

2. W Zebraniu Delegatów z głosem doradczym biorą udział:

a) członkowie ustępujących władz, jeżeli nie zostali wybrani delegatami,

b) zaproszeni goście.

§ 27.

Zebranie Delegatów wybiera w głosowaniu tajnym:

1) prezesa - bezwzględną większością głosów,

2) dziesięciu członków Zarządu Głównego,

3) pięciu członków Komisji Rewizyjnej.

§ 28.

1. Najpóźniej w dziesięć dni po Zebraniu Delegatów odbywa się zebranie konstytucyjne wybranego Zarządu Głównego, na którym wybierani są dwaj wiceprezesi, sekretarz generalny i skarbnik.

2. Prezes, wiceprezesi, sekretarz generalny i skarbnik tworzą Prezydium Zarządu Głównego.

3. Do kompetencji Prezydium Zarządu Głównego należy kierowanie bieżącą działalnością PTF w okresach pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego. Prezydium działa zgodnie ze statutem PTF, uchwałami władz PTF i zaleceniami Zarządu Głównego. Postanowienia Prezydium podlegają akceptacji Zarządu Głównego.

4. W razie ustąpienia w czasie trwania kadencji członków władz wybieralnych PTF, władzom tym przysługuje prawo kooptacji członków w liczbie niewiększej niż 2/5 członków pochodzących z wyboru. W przypadku ustąpienia prezesa PTF członek dokooptowany nie może pełnić funkcji dotychczasowego prezesa PTF.

§ 29.

Do kompetencji Zarządu Głównego należy:

1) reprezentowanie PTF na zewnątrz i działanie w jego imieniu,

2) kierowanie działalnością PTF zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi i uchwałami Zebrania Delegatów,

3) uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,

4) zatwierdzanie bilansu,

5) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych stałych i okresowych oraz nadzorowanie ich działalności,

6) uchwalanie regulaminów działalności Zarządu Głównego, Sądu Polubownego, regulaminów Sekcji i innych regulaminów wewnętrznych,

7) występowanie do Zebrania Delegatów z wnioskiem o nadanie członkostwa honorowego,

8) podejmowanie uchwał w sprawie powoływania lub rozwiązywania Oddziałów lub Sekcji i występowanie do Zebrania Delegatów o zatwierdzenie tych uchwał,

9) nadzorowanie działalności Oddziałów i Sekcji,

10) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządów Oddziałów i Sekcji oraz zatwierdzanie ich preliminarzy budżetowych,

11) zawieranie umów o współpracy z innymi towarzystwami naukowymi krajowymi i zagranicznymi,

12) podejmowanie uchwał o wstąpieniu do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,

13) występowanie do władz państwowych o przyznanie nagród i odznaczeń za działalność w dziedzinie badań naukowych, dydaktyki, popularyzacji nauki i organizacji nauki,

14) zarządzanie majątkiem i funduszami PTF,

15) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego PTF.

§ 30.

1. Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy członków, w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.

2. Posiedzenia Zarządu Głównego zwołuje prezes lub wiceprezesi w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenie powinno być również zwołane na pisemny wniosek przynajmniej trzech członków Zarządu Głównego lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.

3. Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego zwołuje prezes lub wiceprezesi nie rzadziej niż raz na miesiąc.

4. Szczegółowe zasady działania Zarządu Głównego, w tym zakresy obowiązków członków Prezydium, określa regulamin Zarządu Głównego.

§ 31.

1. W roku, w którym nie odbywa się Zebranie Delegatów, prezes zwołuje posiedzenie plenarne Zarządu Głównego rozszerzone o członków Komisji Rewizyjnej, przewodniczących Oddziałów, Sekcji, komisji problemowych, redaktorów wydawnictw PTF i zaproszonych gości.

2. W głosowaniu nad uchwałami i zgłoszonymi wnioskami biorą udział z głosem stanowiącym członkowie Zarządu Głównego. Pozostali uczestnicy mają głos doradczy. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy uczestników z głosem stanowiącym.

3. Na posiedzeniu plenarnym Zarząd Główny i Komisja Rewizyjna są obowiązani przedstawić sprawozdania ze swej działalności za okres od poprzedniego Zebrania Delegatów PTF.

§ 32.

1. Do prowadzenia spraw bieżących, a w szczególności spraw finansowych, Prezydium Zarządu Głównego może zatrudnić dyrektora PTF, zwanego dalej dyrektorem.

2. Stosunek pracy dyrektora w kwestiach nie objętych Statutem regulują ogólne przepisy prawa pracy.

3. Obowiązki i kompetencje dyrektora ustala regulamin Zarządu Głównego.

4. Dyrektor bierze udział w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.

5. Stanowisko dyrektora można powierzyć członkowi Zarządu Głównego.

§ 33.

1. Komisja Rewizyjna PTF składa się z pięciu osób, które wybierają spośród siebie przewodniczącego. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba będąca członkiem innych władz PTF (poza Zebraniem Delegatów).

2. Do prawomocności uchwał Komisji Rewizyjnej PTF wystarczy obecność trzech jej członków, z których jednym musi być przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

§ 34.

1. Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności PTF pod względem celowości, rzetelności i gospodarności ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej.

2. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.

3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.

4. Do Komisji Rewizyjnej postanowienia § 28 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 35.

Komisja Rewizyjna działa zgodnie z własnym regulaminem, zatwierdzonym przez Zebranie Delegatów.

Rozdział V.

Oddziały PTF

§ 36.

1. Oddział PTF powstaje na podstawie uchwały Zarządu Głównego zatwierdzonej przez Zebranie Delegatów.

2. Oddział PTF może powstać w miejscowości, w której zamieszkuje lub pracuje co najmniej 15 członków PTF.

3. Teren działalności oddziału i siedzibę jego władz ustala Zarząd Główny.

4. Zarząd Oddziału PTF ma prawo używać pieczęci podłużnej z napisem Polskie Towarzystwo Fizyczne oraz nazwą oddziału i adresem.

§ 37.

1. Władzami Oddziału są:

a) Walne Zebranie Członków Oddziału,

b) Zarząd Oddziału,

c) Komisja Rewizyjna Oddziału.

2. Do władz Oddziału stosuje się odpowiednio § 20 ust. 2 i 4.

§ 38.

1. Walne Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą Oddziału.

2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§ 39.

1. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Oddziału raz w roku.

2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Oddziału Zarząd Oddziału zawiadamia członków co najmniej na 14 dni przed zebraniem.

§ 40.

Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:

1) uchwalanie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Zebrania Delegatów,

2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,

3) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,

4) wybór przewodniczącego Oddziału, od trzech do dziesięciu członków Zarządu Oddziału i od trzech do pięciu członków Komisji Rewizyjnej Oddziału, spośród członków Oddziału,

5) wybór delegatów na Zebranie Delegatów PTF według klucza wyborczego ustalonego przez Zarząd Główny,

6) zatwierdzanie decyzji Zarządu Oddziału o skreśleniu z listy członków PTF.

§ 41.

1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego, Zarządu Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału lub na wniosek 1/5 liczby członków Oddziału.

2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku. Obraduje ono nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 42.

1. W Walnym Zebraniu Członków Oddziału z głosem stanowiącym biorą udział członkowie zwyczajni i honorowi z terenu objętego działalnością Oddziału oraz z głosem doradczym przedstawiciele członków wspierających i zaproszeni goście.

2. Walne Zebranie Członków Oddziału jest władne do podejmowania uchwał bez względu na liczbę osób obecnych na obradach.

§ 43.

1. Wybory przewodniczącego oraz członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz delegatów na Zebranie Delegatów odbywają się w głosowaniu tajnym.

2. Dokładną liczbę członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału określa Walne Zebranie Członków Oddziału.

§ 44.

1. Zarząd Oddziału na pierwszym po wyborach zebraniu wybiera spośród członków Zarządu wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.

2. Postanowienia § 28 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 45.

Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:

1) reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu na swoim terenie,

2) kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz PTF,

3) współdziałanie z Zarządami Sekcji i innych Oddziałów PTF,

4) przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych,

5) przyjmowanie i skreślanie członków wspierających, zgodnie z § 15 i § 18,

6) zbieranie składek członkowskich i przyjmowanie świadczeń od członków wspierających,

7) powoływanie kół grupujących członków o wspólnych zainteresowaniach naukowych lub wspólnym charakterze pracy zawodowej,

8) powoływanie komisji do wykonywania określonych zadań oraz nadzorowanie ich działalności,

9) opracowywanie preliminarzy budżetowych i przedkładanie ich do zatwierdzenia Zarządowi Głównemu,

10) zarządzanie majątkiem Oddziału w ramach uprawnień przyznawanych przez Zarząd Główny.

§ 46.

Do posiedzeń Zarządu Oddziału stosują się odpowiednio przepisy § 30 ust. 1 i 2.

§ 47.

1. Komisja Rewizyjna Oddziału wybiera spośród siebie przewodniczącego. Członkiem Komisji Rewizyjnej Oddziału nie może być osoba będąca członkiem innych władz PTF (poza Zebraniem Delegatów).

2. Do uchwał Komisji Rewizyjnej Oddziału stosuje się odpowiednio § 33 ust. 2.

§ 48.

1. Do zadań Komisji Rewizyjnej Oddziału należy kontrola całokształtu działalności Oddziału, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej. Kontrola winna być przeprowadzana co najmniej raz w roku.

2. Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.

3. Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.

Rozdział VI.

Sekcje PTF

§ 49.

Członkowie zwyczajni PTF o wspólnych zainteresowaniach naukowych lub wspólnym charakterze pracy zawodowej mogą tworzyć Sekcje PTF.

§ 50.

1. Sekcja PTF powstaje na podstawie uchwały Zarządu Głównego podjętej z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 10 członków PTF.

2. Siedzibę władz Sekcji ustala Zarząd Główny.

3. Terenem działalności Sekcji jest cały kraj.

4. Zadaniem Sekcji jest realizowanie celów PTF w zakresie spraw objętych wspólnym zainteresowaniem uczestników Sekcji.

5. Zarząd Sekcji PTF ma prawo używać pieczęci podłużnej z napisem Polskie Towarzystwo Fizyczne oraz nazwą Sekcji i adresem.

6. Sekcja działa zgodnie z regulaminem, o którym mowa w § 57 ust. 2.

§ 51.

1. Uczestnikiem Sekcji może zostać członek zwyczajny po złożeniu pisemnej deklaracji w Zarządzie Sekcji.

2. Sekcja może przyjmować członków wspierających, zgodnie z § 15.

§ 52.

1. Władzami Sekcji są:

a) Zarząd Sekcji,

b) Komisja Rewizyjna Sekcji.

2. Do władz Sekcji stosuje się odpowiednio § 20 ust. 2 i 4.

§ 53.

1. Zarząd Sekcji składa się z przewodniczącego Sekcji i co najmniej dwóch członków Zarządu.

2. Dokładną liczbę członków Zarządu Sekcji określa Zarząd Główny.

§ 54.

Do kompetencji Zarządu Sekcji należy:

1) reprezentowanie Sekcji na zewnątrz i działanie w jej imieniu,

2) kierowanie działalnością Sekcji zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz PTF,

3) współdziałanie z Zarządami Oddziałów PTF,

4) przyjmowanie i skreślanie członków wspierających, zgodnie z § 15 i § 18,

5) przyjmowanie świadczeń od członków wspierających,

6) opracowywanie preliminarzy budżetowych i przedkładanie ich Zarządowi Głównemu do zatwierdzenia,

7) zarządzanie majątkiem Sekcji w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny.

§ 55.

1. Do posiedzeń Zarządu Sekcji stosują się odpowiednio przepisy § 30 ust. 1 i 2.

2. Zarząd Sekcji składa raz w roku Zarządowi Głównemu sprawozdanie ze swej działalności, zaopiniowane przez Komisję Rewizyjną Sekcji.

§ 56.

1. Do Komisji Rewizyjnej Sekcji stosują się odpowiednio § 47 ust. 1 i 2 oraz § 48 ust. 1, 2 i 3.

2. Dokładną liczbę członków Komisji Rewizyjnej Sekcji określa Zarząd Główny.

§ 57.

1. Członkowie zwyczajni PTF uczestniczący w Sekcji mają czynne i bierne prawa wyborcze do władz Sekcji.

2. Sposób organizacji i zasady wyborów określa regulamin Sekcji uchwalony przez Zarząd Główny PTF.

3. Na pierwszą kadencję Zarząd nowopowstałej Sekcji jest powoływany przez Zarząd Główny PTF.

4. Funkcje kontrolne w nowopowstałej Sekcji sprawuje podczas pierwszej kadencji Komisja Rewizyjna PTF, zgodnie z § 47 ust. 2 oraz § 48 ust. 1, 2 i 3.

Rozdział VII.

Majątek i fundusze

§ 58.

Majątek PTF stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

§ 59.

Na fundusze składają się:

1) wpływy ze składek członkowskich,

2) wpływy ze świadczeń członków wspierających,

3) dochody z nieruchomości i ruchomości będących w użytkowaniu PTF,

4) dotacje, subwencje i darowizny,

5) dochody z działalności statutowej,

6) dochody z działalności gospodarczej.

§ 60.

Dla ważności pism dotyczących praw i zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy prezesa PTF (lub sekretarza generalnego PTF) i skarbnika PTF.

Rozdział VIII.

Zmiana statutu i rozwiązanie się PTF

§ 61.

1. Uchwałę w sprawie zmian statutu podejmuje Zebranie Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.

2. Zarząd Główny zawiadamia niezwłocznie o zmianie statutu sąd rejestrowy.

§ 62.

1. Uchwałę o rozwiązaniu się PTF podejmuje zwyczajne lub nadzwyczajne Zebranie Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.

2. Wraz z uchwałą o rozwiązaniu się PTF Zebranie Delegatów podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku PTF.