Tezy do programu działania Zarządu Głównego PTF na nową kadencję

Jerzy Warczewski

  1. Wypełniać postanowienia Statutu PTF.
  2. Zorganizować internetowe (e-mailowe) permanentne forum dyskusyjne między Prezesem, a wszystkimi Przewodniczącymi Oddziałów PTF na zasadzie, że każdy wysłany e-mail jest adresowany do wszystkich i podobnie jest adresowana każda odpowiedź na dany e-mail.
  3. W celu podwyższenia poziomu kształcenia uniwersyteckiego i dla dobra kultury narodowej dążyć do reformy szkół średnich ogólnokształcących z punktu widzenia nauczania fizyki w związku z wyzwaniami XXI wieku:
    a) Nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej do powołania Centralnej Komisji do Spraw Oceny Podręczników Szkolnych. Komisja ta powinna mieć rangę już istniejącej Centralnej Komisji do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych, gdyż wydanie i dopuszczenie do procesu dydaktycznego w szkołach odpowiednich podręczników jest co najmniej tak samo ważne jak "wypuszczenie" kolejnego doktora habilitowanego czy kolejnego profesora nauk.
    b) Nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej do wprowadzenia, np. pod egidą PTF, ogólnopolskiego systemu permanentnego dokształcania nauczycieli fizyki na koszt Ministerstwa.
    c) Doprowadzić do zrównania rangi kilku przedmiotów nauczania uznanych za najważniejsze. Chodzi tu przede wszystkim o zrównanie liczby godzin nauczania takich przedmiotów, jak jęz. polski, historia, matematyka, fizyka, chemia i biologia, oraz o odpowiednie zreformowanie ich programów nauczania uwzględniające te zmiany godzinowe.
    d) Nakłonić Ministerstwo i inne organizacje do finansowania szkół w celu ich wyposażenia w odpowiednią aparaturę do przeprowadzania na lekcjach fizyki doświadczeń pogłębiających w sposób istotny poziom nauczania fizyki.
    e) Popierać udział Polski w słynnych już festiwalach europejskich Science (Physics) on stage, w szczególności organizowanie również w naszym kraju kolejnych takich festiwali.
    f) Zabiegać o należyte sponsorowanie przez Rząd organizacji olimpiad i konkursów fizycznych dla młodzieży szkół średnich.
    g) Pomagać zainteresowanym nauczycielom fizyki w przygotowaniu prac doktorskich i przeprowadzaniu przewodów doktorskich.
    h) Nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej do godziwego wynagradzania nauczycieli.
  4. Doprowadzić do reformy nauczania fizyki na I roku studiów, aby móc uzupełniać braki u studentów wynikające np. ze złego systemu nauczania fizyki w szkołach średnich.
  5. Prowadzić wśród szerokich mas społeczeństwa, w tym także wśród polityków, permanentną i systematyczną popularyzację z jednej strony fizyki w ogóle, z drugiej zaś strony osiągnięć naukowych naszych fizyków.
  6. Utworzyć wraz z innymi towarzystwami fizycznymi światowy, albo przynajmniej europejski system pomocy fizykom w nawiązywaniu kontaktów naukowych, w wyjazdach na pomiary, czy wreszcie w wyjazdach na staże naukowe.
  7. Spowodować, aby Postępy Fizyki:
    a. uzyskały nową szatę graficzną, tj. aby były drukowane w pełnych kolorach na papierze kredowym (podobnie jak np. Świat Nauki),
    b. były umieszczone na ministerialnej liście czasopism naukowych, co formalnie podniosłoby rangę czasopisma,
    c. służyły zatem także jako czasopismo, w którym mogliby drukować swoje prace nauczyciele w ramach swoich przewodów doktorskich,
    d. doczekały się właściwego finansowania i żeby cena ich zakupu mieściła się w składce rocznej przekazywanej przez członka PTF bezpośrednio na konto ZG PTF. Takiemu rozwiązaniu powinno jednak towarzyszyć pewne sponsorowanie ze strony jednostek macierzystych poszczególnych Oddziałów (podobnie jak to jest już realizowane w Oddziale Toruńskim). Wiąże się to z konieczną dyskusją ze wszystkimi Oddziałami PTF i może nastąpić tylko po pełnym uzgodnieniu takiej koncepcji między Oddziałami i ZG PTF.
  8. Spowodować, aby Acta Physica Polonica zaczęły również drukować artykuły z dziedziny dydaktyki fizyki. W tym celu PTF mogłoby także wskazać grupę potencjalnych recenzentów takich artykułów.
  9. Troszczyć się o to, aby tematyka konwersatoriów PTF dotyczyła aktualnych problemów fizyki.
  10. Zabiegać o to, aby doktoranci i zdolniejsi studenci i uczniowie dostawali od swoich macierzystych jednostek delegacje służbowe do uczestnictwa w kolejnych Zjazdach Fizyków Polskich a także w wycieczkach naukowych w kraju i za granicą, np. do CERN-u, DESY, ILL etc. W szczególnych przypadkach byłoby bardzo cenne, gdyby PTF mogło na ten cel znaleźć sponsorów, lub też wygospodarować pewną liczbę stypendiów.