Tezy do programu działania Zarządu Głównego
PTF na nową kadencję
Jerzy Warczewski
- Wypełniać postanowienia Statutu PTF.
- Zorganizować internetowe (e-mailowe) permanentne forum dyskusyjne
między Prezesem, a wszystkimi Przewodniczącymi Oddziałów PTF na zasadzie,
że każdy wysłany e-mail jest adresowany do wszystkich i podobnie
jest adresowana każda odpowiedź na dany e-mail.
- W celu podwyższenia poziomu kształcenia uniwersyteckiego i dla
dobra kultury narodowej dążyć do reformy szkół średnich ogólnokształcących
z punktu widzenia nauczania fizyki w związku z wyzwaniami XXI wieku:
a) Nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej do powołania Centralnej
Komisji do Spraw Oceny Podręczników Szkolnych. Komisja ta powinna mieć
rangę już istniejącej Centralnej Komisji do Spraw Tytułu Naukowego i
Stopni Naukowych, gdyż wydanie i dopuszczenie do procesu dydaktycznego w
szkołach odpowiednich podręczników jest co najmniej tak samo ważne jak
"wypuszczenie" kolejnego doktora habilitowanego czy kolejnego profesora
nauk.
b) Nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej do wprowadzenia, np. pod
egidą
PTF, ogólnopolskiego systemu permanentnego dokształcania nauczycieli
fizyki na koszt Ministerstwa.
c) Doprowadzić do zrównania rangi kilku przedmiotów nauczania uznanych
za
najważniejsze. Chodzi tu przede wszystkim o zrównanie liczby godzin
nauczania takich przedmiotów, jak jęz. polski, historia, matematyka,
fizyka, chemia i biologia, oraz o odpowiednie zreformowanie ich programów
nauczania uwzględniające te zmiany godzinowe.
d) Nakłonić Ministerstwo i inne organizacje do finansowania szkół w
celu
ich wyposażenia w odpowiednią aparaturę do przeprowadzania na lekcjach
fizyki doświadczeń pogłębiających w sposób istotny poziom nauczania
fizyki.
e) Popierać udział Polski w słynnych już festiwalach europejskich
Science
(Physics) on stage, w szczególności organizowanie również w naszym
kraju
kolejnych takich festiwali.
f) Zabiegać o należyte sponsorowanie przez Rząd organizacji olimpiad
i konkursów fizycznych dla młodzieży szkół średnich.
g) Pomagać zainteresowanym nauczycielom fizyki w przygotowaniu prac
doktorskich i przeprowadzaniu przewodów doktorskich.
h) Nakłonić Ministerstwo Edukacji Narodowej do godziwego wynagradzania
nauczycieli.
- Doprowadzić do reformy nauczania fizyki na I roku studiów, aby móc
uzupełniać braki u studentów wynikające np. ze złego systemu nauczania
fizyki w szkołach średnich.
- Prowadzić wśród szerokich mas społeczeństwa, w tym także wśród
polityków, permanentną i systematyczną popularyzację z jednej strony
fizyki w ogóle, z drugiej zaś strony osiągnięć naukowych naszych fizyków.
- Utworzyć wraz z innymi towarzystwami fizycznymi światowy, albo
przynajmniej europejski system pomocy fizykom w nawiązywaniu kontaktów
naukowych, w wyjazdach na pomiary, czy wreszcie w wyjazdach na staże
naukowe.
- Spowodować, aby Postępy Fizyki:
a. uzyskały nową szatę graficzną, tj. aby były drukowane w pełnych
kolorach na papierze kredowym (podobnie jak np. Świat Nauki),
b. były umieszczone na ministerialnej liście czasopism naukowych, co
formalnie podniosłoby rangę czasopisma,
c. służyły zatem także jako czasopismo, w którym mogliby drukować
swoje prace nauczyciele w ramach swoich przewodów doktorskich,
d. doczekały się właściwego finansowania i żeby cena ich zakupu mieściła
się w składce rocznej przekazywanej przez członka PTF bezpośrednio na konto ZG
PTF. Takiemu rozwiązaniu powinno jednak towarzyszyć pewne sponsorowanie ze
strony jednostek macierzystych poszczególnych Oddziałów (podobnie jak to
jest już realizowane w Oddziale Toruńskim). Wiąże się to z konieczną
dyskusją ze wszystkimi Oddziałami PTF i może nastąpić tylko po pełnym
uzgodnieniu takiej koncepcji między Oddziałami i ZG PTF.
-
Spowodować, aby Acta Physica Polonica zaczęły również drukować
artykuły z dziedziny dydaktyki fizyki. W tym celu PTF mogłoby także
wskazać grupę potencjalnych recenzentów takich artykułów.
- Troszczyć się o to, aby tematyka konwersatoriów PTF dotyczyła
aktualnych problemów fizyki.
- Zabiegać o to, aby doktoranci i zdolniejsi studenci i uczniowie
dostawali od swoich macierzystych jednostek delegacje służbowe do
uczestnictwa w kolejnych Zjazdach Fizyków Polskich a także w
wycieczkach naukowych w kraju i za granicą, np. do CERN-u, DESY, ILL
etc. W szczególnych przypadkach byłoby bardzo cenne, gdyby PTF mogło na
ten cel znaleźć sponsorów, lub też wygospodarować pewną liczbę stypendiów.
|