Poniższy Statut Polskiego Towarzystwa Fizycznego został uchwalony przez Walne Zebranie Delegatów PTF 22 września 1999 r. i zatwierdzony przez VIIp Wydział Cywilny i Rejestrowy Sądu Okręgowego w Warszawie 24 lutego 2000 r.

Wersja statutu z 1993 r.


STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA FIZYCZNEGO

Rozdział I.
Postanowienia ogólne

§ 1.

Polskie Towarzystwo Fizyczne, zwane PTF w dalszej części statutu, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§ 2.

Terenem działalności PTF jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą Zarządu Głównego - miasto stołeczne Warszawa.

§ 3.

PTF ma prawo powoływania oddziałów terenowych.

§ 4.

PTF może przystępować do krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.

§ 5.

PTF używa pieczęci i odznak według wzorów ustalonych przez Zarząd Główny.

§ 6.

1. PTF opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
2. PTF może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej PTF służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
3. PTF do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

Rozdział II.
Cele i środki działania

§ 7.

Celami PTF są:
1) upowszechnianie fizyki oraz nauk pokrewnych, podnoszenie ogólnego poziomu wiedzy fizycznej i popieranie rozwoju fizyki w Polsce,
2) umacnianie więzi między fizykami zatrudnionymi w oświacie, nauce, przemyśle i innych działach gospodarki,
3) reprezentowanie środowiska fizyków w społeczeństwie.

§ 8.

PTF realizuje swoje cele przez:
1) samodzielne oraz we współpracy z innymi instytucjami organizowanie posiedzeń naukowych i dyskusyjnych, odczytów, wykładów, wystaw, konkursów i ankiet, zjazdów i konferencji naukowych i dydaktycznych, szkół letnich, zimowych itp.,
2) wydawanie biuletynów, czasopism oraz wydawanie książek i broszur z dziedziny fizyki i jej zastosowań,
3) utrzymywanie księgozbiorów, czytelni, wypożyczalni,
4) zakładanie i utrzymywanie pracowni naukowych, popieranie badań i nagradzanie ich autorów, przyznawanie i udzielanie stypendiów i zapomóg, popieranie i nagradzanie działalności dydaktycznej związanej z nauczaniem fizyki we wszystkich formach i różnych stopniach zaawansowania oraz udział w formowaniu programów nauczania fizyki,
5) współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami i towarzystwami naukowymi, uczestnictwo w krajowym i międzynarodowym ruchu naukowym, prezentowanie osiągnięć polskiej fizyki w międzynarodowych organizacjach naukowych,
6) zapraszanie i organizowanie przyjazdów uczonych zagranicznych do Polski i delegowanie za granicę przedstawicieli PTF,
7) tworzenie sekcji i powoływanie komisji do wykonywania określonych zadań,
8) rozwijanie współpracy z instytucjami oświatowymi i zakładami przemysłowymi,
9) przedstawianie zasłużonych osób do odznaczeń i nagród państwowych, resortowych i społecznych za pracę naukową, dydaktyczną i społeczną oraz opiniowanie wniosków innych instytucji o odznaczenia lub nagrody,
10) udzielanie pomocy członkom w uczestnictwie w zjazdach i konferencjach naukowych,
11) popieranie działalności naukowej i dydaktycznej prowadzonej przez młodych fizyków poprzez fundowanie stypendiów naukowych i dydaktycznych,
12) starania o należyte wykorzystanie fizyków polskich w różnych gałęziach gospodarki, oświaty, nauki i techniki oraz o stworzenie im odpowiednich warunków pracy,
13) inne formy działalności społecznej.

Rozdział III.
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 9.

Członkowie PTF dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) nadzwyczajnych,
3) honorowych,
4) wspierających.

§ 10.

1. Członkiem zwyczajnym PTF może być pełnoletni obywatel polski bądź osoba posiadająca kartę stałego pobytu.
2. Członka zwyczajnego przyjmuje Zarząd Oddziału na podstawie pisemnej deklaracji popartej przez dwóch członków wprowadzających. Od negatywnej decyzji Zarządu Oddziału przysługuje prawo odwołania do Zarządu Głównego.
3. Członkiem wprowadzającym może być członek zwyczajny PTF, który należy do Towarzystwa co najmniej dwa lata.

§ 11.

Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego wyboru do władz PTF,
2) udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach naukowych i kursach organizowanych przez PTF,
3) udziału w realizacji współpracy PTF z zagranicznymi instytucjami,
4) działania w sekcjach PTF zgodnie z posiadaną specjalnością czy zainteresowaniem,
5) korzystania z ulg w nabywaniu wydawnictw PTF i biletów na imprezy PTF,
6) korzystania z ulg w kosztach udziału w konferencjach krajowych i zagranicznych, organizowanych z udziałem PTF,
7) ubiegania się o opinię PTF w sprawach zawodowych.

§ 12.

Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
1) przyczyniania się do rozwoju PTF i aktywnego udziału w realizacji jego celów statutowych,
2) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz PTF,
3) przestrzegania zasad etyki zawodowej,
4) regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Zebranie Delegatów.

§ 13.

1. Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
1) wystąpienia zgłoszonego na piśmie właściwemu Zarządowi Oddziału, przy czym występującego obowiązuje uregulowanie zaległych składek,
2) skreślenia przez Zarząd Oddziału z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres dłuższy niż jeden rok, pomimo dwukrotnych pisemnych upomnień,
3) wykluczenia na wniosek Zarządu Oddziału na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału za czyny nielicujące z godnością członka PTF lub działalność na szkodę Towarzystwa,
4) skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
5) śmierci członka.
2. Od postanowień Zarządu Oddziału lub od uchwał Walnego Zebrania Członków Oddziału w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt. 2) i 3), przysługuje odwołanie do Zebrania Delegatów PTF.

§ 14.

1. Członkiem nadzwyczajnym PTF może być członek innego towarzystwa naukowego krajowego albo zagranicznego lub inna osoba fizyczna, której działalność w istotny sposób przyczyniła się do wzmocnienia roli lub wzrostu prestiżu PTF.
2. Członkostwo nadzwyczajne nadaje na wniosek oddziału PTF lub z własnej inicjatywy Zarząd Główny PTF na trzy lata.
3. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 2 członek nadzwyczajny może na swój wniosek zostać członkiem zwyczajnym wskazanego przez siebie oddziału PTF. Wymogu § 10 nie stosuje się odpowiednio.
4. Członkowi nadzwyczajnemu przysługują uprawnienia członka zwyczajnego z wyjątkiem określonych w § 11 pkt. 1), 4) i 7).
5. Członek nadzwyczajny może nie płacić składki członkowskiej.

§ 15.

1. Członkiem honorowym może być osoba, która położyła szczególne zasługi w dziedzinie fizyki lub nauk pokrewnych i wybitnie zasłużona dla PTF. Godność członka honorowego nadaje Zebranie Delegatów PTF większością 2/3 głosów.
2. Członek honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego określone w § 11, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.

§ 16.

1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, osoba prawna, a także inna instytucja lub przedsiębiorstwo zainteresowane merytoryczną działalnością PTF, które zadeklarują poparcie finansowe lub inne poparcie materialne na rzecz PTF.
2. Członka wspierającego przyjmuje Zarząd Główny, Zarząd właściwego terenowo Oddziału lub Zarząd Sekcji na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
3. Zarząd Oddziału lub Zarząd Sekcji zawiadamia na piśmie Zarząd Główny o przyjęciu lub skreśleniu członka wspierającego.

§ 17.

Członek wspierający ma prawo:
1) za pośrednictwem swojego przedstawiciela brać udział z głosem doradczym w zebraniach Zarządu Głównego lub właściwego oddziału lub sekcji,
2) zgłaszać wnioski do władz PTF,
3) korzystać z poradnictwa i pomocy PTF na zasadzie pierwszeństwa.

§ 18.

Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania uchwał władz PTF.

§ 19.

1. Przynależność do PTF członka wspierającego ustaje na skutek:
1) wystąpienia zgłoszonego pisemnie właściwemu Zarządowi,
2) skreślenia na podstawie uchwały właściwego Zarządu z powodu:
a) likwidacji instytucji lub przedsiębiorstwa,
b) niewywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń przez okres dłuższy niż jeden rok, pomimo dwukrotnych pisemnych upomnień.
2. Od uchwały właściwego Zarządu w sprawie, o której mowa w ust. 1 pkt 2) lit. b, przysługuje odwołanie do Zebrania Delegatów PTF.

Rozdział IV.
Władze PTF

§ 20.

1. Władzami PTF są:
a) Zebranie Delegatów,
b) Zarząd Główny,
c) Komisja Rewizyjna,
d) Sąd Koleżeński.
2. Kadencja władz PTF trwa dwa lata i rozpoczyna się, z wyjątkiem Zarządu Głównego, w dniu wyboru. Początek kadencji Zarządu Głównego przypada na pierwszy dzień miesiąca po upływie 90 dni od dnia jego wyboru.
3. Tę samą funkcję w Zarządzie Głównym PTF lub w Komisji Rewizyjnej PTF można pełnić bez przerwy tylko przez dwie kadencje.
4. Uchwały władz PTF podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania, z wyjątkiem tych przypadków, w których niniejszy statut postanawia inaczej.
5. W razie ustąpienia w czasie kadencji członków władz PTF wymienionych w ust. 1 lit. b, c i d, władzom tym przysługuje prawo kooptacji członków w liczbie niewiększej niż 2/5 członków pochodzących z wyboru. Dokooptowani członkowie nie mogą pełnić funkcji prezesa lub przewodniczącego odpowiednich władz PTF.

§ 21.

1. Najwyższą władzą PTF jest Zebranie Delegatów.
2. Zebranie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§ 22.

1. Zwyczajne Zebranie Delegatów jest zwoływane przez Zarząd Główny w związku z zakończeniem kadencji.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego Zebrania Delegatów Zarząd Główny zawiadamia delegatów co najmniej na sześć tygodni przed Zebraniem.

§ 23.

Do kompetencji zwyczajnego Zebrania Delegatów należy w szczególności:
1) uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej PTF,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej,
3) udzielanie absolutorium Zarządowi Głównemu na wniosek Komisji Rewizyjnej za okres od początku kadencji lub za okres kończący kadencję wymieniony w § 20 ust. 2,
4) wybór w głosowaniu tajnym prezesa PTF oraz dziesięciu członków Zarządu Głównego, pięciu członków Komisji Rewizyjnej i siedmiu członków Sądu Koleżeńskiego,
5) zatwierdzanie regulaminów działalności Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
6) zatwierdzanie wytycznych preliminarza budżetowego na rok następny i sprawozdań finansowych za rok ubiegły,
7) zatwierdzanie uchwał Zarządu Głównego o przystąpieniu PTF do innych organizacji,
8) zatwierdzanie uchwał Zarządu Głównego o przystąpieniu do PTF innych stowarzyszeń na prawach sekcji,
9) nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu Głównego,
10) podejmowanie uchwał w sprawie skreśleń i wykluczeń członków, którzy odwołali się do Zebrania Delegatów,
11) rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
12) powoływanie w razie potrzeby specjalnych komisji i określanie ich kompetencji,
13) uchwalanie wysokości składek członkowskich,
14) uchwalanie zasad rozliczania składek członkowskich i innych funduszy, a w szczególności funduszy uzyskanych od członków wspierających, pomiędzy Zarządem Głównym a oddziałami i sekcjami,
15) zatwierdzanie uchwał Zarządu Głównego o powołaniu, zawieszeniu lub rozwiązaniu oddziału lub sekcji PTF,
16) podejmowanie uchwał o zmianie statutu PTF,
17) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu się PTF,
18) podejmowanie uchwał niezastrzeżonych do kompetencji innych władz.

§ 24.

1. Nadzwyczajne Zebranie Delegatów Zarząd Główny zwołuje:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek co najmniej 1/5 liczby członków zwyczajnych PTF.
2. Nadzwyczajne Zebranie Delegatów jest zwoływane przez Zarząd Główny w terminie sześciu tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad problemami, dla których zostało zwołane.

§ 25.

1. W Zebraniu Delegatów z głosem stanowiącym biorą udział:
a) delegaci wybrani na Walnych Zebraniach Członków Oddziałów według klucza wyborczego ustalanego każdorazowo przez Zarząd Główny na zasadzie proporcjonalności liczby delegatów do liczby wszystkich członków oddziału z tym, że łączna liczba delegatów ze wszystkich oddziałów nie może być mniejsza od stu. Każdy delegat ma jeden głos.
b) członkowie honorowi.
2. W Zebraniu Delegatów z głosem doradczym biorą udział:
a) członkowie władz PTF, jeżeli nie zostali wybrani delegatami,
b) zaproszeni goście.
3. Tryb obrad Zebrania Delegatów określa regulamin uchwalony przez Zebranie uwzględniający w szczególności zasady:
a) wybór prezesa PTF następuje bezwzględną większością głosów,
b) członkiem Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego nie może być osoba będąca członkiem innych władz PTF (poza Zebraniem Delegatów).

§ 26.

1. Najpóźniej w dziesięć dni po Zebraniu Delegatów odbywa się zebranie konstytucyjne wybranego Zarządu Głównego, na którym wybierani są dwaj wiceprezesi, sekretarz generalny i skarbnik.
2. Prezes, wiceprezesi, sekretarz generalny i skarbnik tworzą Prezydium Zarządu Głównego.
3. Do kompetencji Prezydium Zarządu Głównego należy kierowanie bieżącą działalnością PTF w okresach pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego. Prezydium działa zgodnie ze statutem PTF, uchwałami władz PTF i zaleceniami Zarządu Głównego. Postanowienia Prezydium podlegają akceptacji Zarządu Głównego.
4. Do chwili rozpoczęcia kadencji nowo wybrane Prezydium Zarządu Głównego PTF jest zapraszane na posiedzenia urzędującego Zarządu Głównego i jego Prezydium.
5. W razie odwołania Zarządu Głównego przez Zebranie Delegatów jego funkcje przejmuje nowo wybrany Zarząd Główny.

§ 27.

Do kompetencji Zarządu Głównego należy w szczególności:
1) reprezentowanie PTF na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) kierowanie działalnością PTF zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi i uchwałami Zebrania Delegatów,
3) uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
4) zatwierdzanie bilansu,
5) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych stałych i okresowych oraz nadzorowanie ich działalności,
6) uchwalanie regulaminów działalności Zarządu Głównego, regulaminów sekcji i innych regulaminów wewnętrznych,
7) występowanie do Zebrania Delegatów z wnioskiem o nadanie członkostwa honorowego,
8) podejmowanie uchwał w sprawie powoływania lub rozwiązywania oddziałów lub sekcji i występowanie do Zebrania Delegatów o zatwierdzenie tych uchwał,
9) nadzorowanie działalności oddziałów i sekcji,
10) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządów Oddziałów i Sekcji oraz zatwierdzanie ich preliminarzy budżetowych,
11) przyjmowanie i skreślanie członków wspierających oraz przyjmowanie od nich świadczeń, zgodnie z § 16 i § 19,
12) zawieranie umów o współpracy z innymi towarzystwami naukowymi krajowymi i zagranicznymi,
13) podejmowanie uchwał o wstąpieniu PTF do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
14) występowanie do władz państwowych o przyznanie nagród i odznaczeń za działalność w dziedzinie badań naukowych, dydaktyki, popularyzacji nauki i organizacji nauki,
15) zarządzanie majątkiem i funduszami PTF,
16) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego PTF.

§ 28.

1. Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykła większością głosów przy obecności ponad połowy członków. Do prawomocności uchwał Zarządu Głównego konieczna jest obecność prezesa lub wiceprezesa. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
2. Posiedzenia Zarządu Głównego zwołuje prezes lub wiceprezesi w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Na posiedzenia zapraszani są przewodniczący komisji specjalnych z głosem doradczym, jeżeli nie są członkami Zarządu Głównego. Posiedzenie powinno być również zwołane na pisemny wniosek przynajmniej trzech członków Zarządu Głównego lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
3. Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego zwołuje prezes lub wiceprezesi nie rzadziej niż raz na miesiąc.
4. Szczegółowe zasady działania Zarządu Głównego, w tym zakresy obowiązków członków Prezydium, określa regulamin Zarządu Głównego.

§ 29.

1. W roku, w którym nie odbywa się zwyczajne Zebranie Delegatów, prezes zwołuje posiedzenie plenarne Zarządu Głównego rozszerzone o członków Komisji Rewizyjnej, przewodniczących oddziałów, sekcji, komisji problemowych oraz specjalnych, redaktorów wydawnictw PTF i zaproszonych gości.
2. W głosowaniu nad uchwałami i zgłoszonymi wnioskami biorą udział z głosem stanowiącym członkowie Zarządu Głównego. Pozostali uczestnicy mają głos doradczy. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy uczestników z głosem stanowiącym.
3. Na posiedzeniu plenarnym Zarząd Główny i Komisja Rewizyjna są obowiązani przedstawić sprawozdania ze swej działalności za okres od poprzedniego Zebrania Delegatów PTF.

§ 30.

1. Do prowadzenia spraw bieżących, a w szczególności spraw finansowych, Prezydium Zarządu Głównego może zatrudnić dyrektora PTF, zwanego dalej dyrektorem.
2. Stosunek pracy dyrektora w kwestiach nieobjętych statutem regulują ogólne przepisy prawa pracy.
3. Obowiązki i kompetencje dyrektora ustala regulamin Zarządu Głównego.
4. Dyrektor bierze udział w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.
5. Stanowisko dyrektora można powierzyć członkowi Zarządu Głównego.

§ 31.

1. Najpóźniej w ciągu trzydziestu dni od wyboru odbywa się zebranie konstytucyjne Komisji Rewizyjnej, na którym wybierany jest jej przewodniczący i sekretarz.
2. Do prawomocności uchwał Komisji Rewizyjnej PTF konieczna jest obecność przewodniczącego Komisji. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 32.

1. Komisja Rewizyjna jest powołana do prowadzenia co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności PTF pod względem celowości, rzetelności i gospodarności ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.

§ 33.

Komisja Rewizyjna działa zgodnie z własnym regulaminem, zatwierdzonym przez Zebranie Delegatów.

§ 34.

1. Najpóźniej w ciągu trzydziestu dni od wyboru odbywa się zebranie konstytucyjne Sądu Koleżeńskiego, na którym wybierany jest jego przewodniczący i sekretarz.
2. Przy podejmowaniu decyzji w danej sprawie w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego składu orzekającego.

§ 35.

1. Sąd Koleżeński rozstrzyga wszelkie spory wynikłe między członkami PTF w związku z ich działalnością we władzach wszystkich szczebli lub przy realizacji zadań PTF.
2. Sąd Koleżeński rozstrzyga również w sprawach odpowiedzialności członków PTF za naruszenie statutowych obowiązków, uchwał statutowych władz Towarzystwa, działanie na szkodę Towarzystwa lub za czyny niegodne członka PTF.
3. Sąd Koleżeński może orzekać w sprawach między członkami Towarzystwa a osobami nienależącymi do PTF na pisemny wniosek tych ostatnich zawierający deklarację uznania właściwości Sądu Koleżeńskiego PTF w danej sprawie.

§ 36.

1. Sąd Koleżeński rozpatruje wniesione sprawy w wyznaczonych przez przewodniczącego Sądu trzyosobowych składach orzekających powoływanych oddzielnie dla każdej sprawy.
2. W składzie orzekającym jeden z członków wyznaczany jest przewodniczącym. 3. Odwołania od decyzji składu orzekającego rozpatruje Sąd Koleżeński w pełnym składzie.

§ 37.

Sąd Koleżeński działa zgodnie z własnym regulaminem zatwierdzonym przez Zebranie Delegatów PTF, określającym szczegółowo właściwości Sądu, procedurę orzekania, kary i sposoby ich wykonania.

Rozdział V.
Oddziały PTF

§ 38.

1. Oddział PTF powstaje na podstawie uchwały Zarządu Głównego zatwierdzonej przez Zebranie Delegatów.
2. Oddział PTF może powstać w miejscowości, w której zamieszkuje lub pracuje co najmniej piętnastu członków PTF.
3. Teren działalności oddziału i siedzibę jego władz ustala Zarząd Główny.
4. Zarząd Oddziału PTF ma prawo używać pieczęci podłużnej z napisem Polskie Towarzystwo Fizyczne oraz nazwą oddziału i adresem.

§ 39.

1. Władzami oddziału są:
a) Walne Zebranie Członków Oddziału,
b) Zarząd Oddziału,
c) Komisja Rewizyjna Oddziału.
2. Do władz oddziału stosuje się odpowiednio § 20 ust. 2, 4 i 5.

§ 40.

1. Walne Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą oddziału.
2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§ 41.

1. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Oddziału raz w roku.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Oddziału Zarząd Oddziału zawiadamia członków co najmniej na czternaście dni przed Zebraniem.

§ 42.

Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
1) uchwalanie kierunków działalności merytorycznej i finansowej oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Zebrania Delegatów,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
3) udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału. Przepis § 23 pkt. 3) stosuje się odpowiednio,
4) wybór przewodniczącego oddziału, od trzech do dziesięciu członków Zarządu Oddziału i od trzech do pięciu członków Komisji Rewizyjnej Oddziału, spośród członków oddziału,
5) wybór delegatów na Zebranie Delegatów PTF według klucza wyborczego ustalonego przez Zarząd Główny,
6) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Oddziału o skreśleniu z listy członków PTF.

§ 43.

1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego, Zarządu Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału lub na wniosek 1/5 liczby członków oddziału.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału w terminie czternastu dni od daty zgłoszenia wniosku. Obraduje ono nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 44.

1. W Walnym Zebraniu Członków Oddziału z głosem stanowiącym biorą udział członkowie zwyczajni i honorowi z terenu objętego działalnością oddziału oraz z głosem doradczym przedstawiciele członków wspierających i zaproszeni goście.
2. Walne Zebranie Członków Oddziału jest władne do podejmowania uchwał bez względu na liczbę osób obecnych na obradach.

§ 45.

1. Wybory przewodniczącego oraz członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz delegatów na Zebranie Delegatów odbywają się w głosowaniu tajnym.
2. Dokładną liczbę członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału określa Walne Zebranie Członków Oddziału.
3. Przepisy § 25 ust. 3 lit. a i b stosuje się odpowiednio.

§ 46.

1. Nowo wybrany Zarząd Oddziału najpóźniej w ciagu dziesięciu dni po wyborach konstytuuje się wybierając wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
2. Nowo wybrani przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz i skarbnik są zapraszani na posiedzenia urzędującego Zarządu Oddziału.
3. Postanowienia § 26 ust. 5 stosuje się odpowiednio.

§ 47.

Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
1) reprezentowanie oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu na swoim terenie,
2) kierowanie działalnością oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz PTF,
3) współdziałanie z Zarządami Sekcji i innych oddziałów PTF,
4) przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych,
5) przyjmowanie i skreślanie członków wspierających, zgodnie z § 16 i § 19.
6) zbieranie składek członkowskich i przyjmowanie świadczeń od członków wspierających,
7) powoływanie kół grupujących członków o wspólnych zainteresowaniach naukowych lub wspólnym charakterze pracy zawodowej,
8) powoływanie komisji do wykonywania określonych zadań oraz nadzorowanie ich działalności,
9) opracowywanie preliminarzy budżetowych i przedkładanie ich do zatwierdzenia Zarządowi Głównemu,
10) zarządzanie majątkiem oddziału w ramach uprawnień przyznawanych przez Zarząd Główny.

§ 48.

Do posiedzeń Zarządu Oddziału stosują się odpowiednio przepisy § 28 ust. 1 i 2.

§ 49.

1. Komisja Rewizyjna Oddziału wybiera spośród siebie przewodniczącego. Członkiem Komisji Rewizyjnej Oddziału nie może być osoba będąca członkiem innych władz PTF (poza Zebraniem Delegatów).
2. Do uchwał Komisji Rewizyjnej Oddziału stosuje się odpowiednio § 31 ust. 2.

§ 50.

1. Do zadań Komisji Rewizyjnej Oddziału należy kontrola całokształtu działalności oddziału, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej. Kontrola winna być przeprowadzana co najmniej raz w roku.
2. Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.

Rozdział VI.
Sekcje PTF

§ 51.

Członkowie PTF o wspólnych zainteresowaniach naukowych lub wspólnym charakterze pracy zawodowej mogą tworzyć sekcje PTF.

§ 52.

1. Sekcja PTF powstaje na podstawie uchwały Zarządu Głównego podjętej z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dziesięciu członków PTF.
2. Siedzibę władz sekcji ustala Zarząd Główny.
3. Terenem działalności sekcji jest cały kraj.
4. Zadaniem sekcji jest realizowanie celów PTF w zakresie spraw objętych wspólnym zainteresowaniem uczestników sekcji.
5. Zarząd Sekcji PTF ma prawo używać pieczęci podłużnej z napisem Polskie Towarzystwo Fizyczne oraz nazwą sekcji i adresem.
6. Sekcja działa zgodnie z regulaminem, o którym mowa w § 59 ust. 2.

§ 53.

1. Uczestnikiem sekcji może zostać członek zwyczajny po złożeniu pisemnej deklaracji w Zarządzie Sekcji.
2. Sekcja może przyjmować członków wspierających, zgodnie z § 16.

§ 54.

1. Władzami sekcji są:
a) Zarząd Sekcji,
b) Komisja Rewizyjna Sekcji.
2. Do władz sekcji stosuje się odpowiednio § 20 ust. 2 i 4.

§ 55.

1. Zarząd Sekcji składa się z przewodniczącego sekcji i co najmniej dwóch członków Zarządu.
2. Dokładną liczbę członków Zarządu Sekcji określa Zarząd Główny.

§ 56.

Do kompetencji Zarządu Sekcji należy:
1) reprezentowanie sekcji na zewnątrz i działanie w jej imieniu,
2) kierowanie działalnością sekcji zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz PTF,
3) współdziałanie z Zarządami Oddziałów PTF,
4) przyjmowanie i skreślanie członków wspierających, zgodnie z § 16 i § 19,
5) przyjmowanie świadczeń od członków wspierających,
6) opracowywanie preliminarzy budżetowych i przedkładanie ich Zarządowi Głównemu do zatwierdzenia,
7) zarządzanie majątkiem sekcji w ramach uprawnień przyznawanych przez Zarząd Główny.

§ 57.

1. Do posiedzeń Zarządu Sekcji stosują się odpowiednio przepisy § 28 ust. 1 i 2.
2. Zarząd Sekcji składa raz w roku Zarządowi Głównemu sprawozdanie ze swej działalności, zaopiniowane przez Komisję Rewizyjną Sekcji.

§ 58.

1. Do Komisji Rewizyjnej Sekcji stosują się odpowiednio § 49 ust. 1 i 2 oraz § 50 ust. 1, 2 i 3.
2. Dokładną liczbę członków Komisji Rewizyjnej Sekcji określa Zarząd Główny.

§ 59.

1. Członkowie zwyczajni PTF uczestniczący w sekcji mają czynne i bierne prawa wyborcze do władz sekcji.
2. Sposób organizacji i zasady wyborów określa regulamin sekcji uchwalony przez Zarząd Główny PTF.
3. Na pierwszą kadencję Zarząd nowo powstałej sekcji jest powoływany przez Zarząd Główny PTF.
4. Funkcje kontrolne w nowo powstałej sekcji sprawuje podczas pierwszej kadencji Komisja Rewizyjna PTF, zgodnie z § 49 ust. 2 oraz § 50 ust. 1, 2 i 3.

Rozdział VII.
Majątek i fundusze

§ 60.

Majątek PTF stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

§ 61.

Na fundusze składają się:
1) wpływy ze składek członkowskich,
2) wpływy ze świadczeń członków wspierających,
3) dochody z nieruchomości i ruchomości będących w użytkowaniu PTF,
4) dotacje, subwencje i darowizny,
5) dochody z działalności statutowej,
6) dochody z działalności gospodarczej.

§ 62.

Dla ważności pism dotyczących praw i zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy prezesa PTF (lub sekretarza generalnego PTF) i skarbnika PTF.

Rozdział VIII.
Zmiana statutu i rozwiązanie się PTF

§ 63.

1. Uchwałę w sprawie zmian statutu podejmuje Zebranie Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.
2. Zarząd Główny zawiadamia niezwłocznie o zmianie statutu sąd rejestrowy.

§ 64.

1. Uchwałę o rozwiązaniu się PTF podejmuje zwyczajne lub nadzwyczajne Zebranie Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności ponad połowy osób uprawnionych do głosowania.
2. Wraz z uchwałą o rozwiązaniu się PTF Zebranie Delegatów podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku PTF.